Prezentacja szaty liturgicznej z Wielkiego Jubileuszu 2000

Prezentacja szaty liturgicznej, jaką Jan Paweł II miał na sobie podczas inauguracji obchodów Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 w nocy z 24 na 25 grudnia 1999 r. - 15 października 2018 r. o godz. 12.00 w Domu Arcybiskupów Warszawskich (ul. Miodowa 17/19).

 

W Domu Arcybiskupów Warszawskich odbyła się prezentacja kapy, w której Jan Paweł II uroczyście otworzył Drzwi Święte inaugurując obchody Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 w nocy z 24 na 25 grudnia 1999 r. Prezentacji, w obecności Kardynała Kazimierza Nycza i dyrektora Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego Marcina Adamczewskiego, dokonał Roberto Salvagnin z pracowni Atelier Decima Regio z Wenecji.

 

Jak zaznaczył metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz, prezentacja szaty jest momentem wzruszającym, zwłaszcza w kontekście przypadającej we wtorek 40. rocznicy wyboru Jana Pawła II na papieża. Kardynał przypomniał, że w Świątyni Opatrzności Bożej powstaje Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, do którego trafi szata. „Przypominają się słowa z inauguracji pontyfikatu, z jego wyboru, kiedy prymas Wyszyński - ten drugi, któremu poświęcone jest muzeum - mówił: >musisz wprowadzić Kościół w trzecie tysiąclecie<. A pamiętajmy, że wtedy, kiedy Wyszyński mówił te słowa, do tego trzeciego tysiąclecia jeszcze było kawałek czasu - 22 lata - i to było proroctwo, które się spełniło” - podkreślił.

 

Roberto Salvagnin z pracowni Atelier X Regio z Wenecji, w której wykonana została kapa wyjaśnił, że zamówienie otrzymał od papieskiego ceremoniarza. Podkreślił, że pracownia dostała tylko kilka ogólnych informacji: kapa miała nie być biała i miała być nowoczesna, by „wprowadzić Kościół w trzecie tysiąclecie”. „Kiedy myśleliśmy, jak to zrobić, myśleliśmy o znaku, który byłby prosty i łatwy do rozpoznania. A skoro miała zostać używa do otwarcia Świętych Drzwi, dlatego pomyśleliśmy o znaku bramy" - powiedział. Jak wyjaśnił, kolory użyte w kapie - złoty, różowy i granatowy - symbolizują Chrystusa. Oprócz tego na kapie znalazł się symbol krwi Chrystusa, która otwiera drzwi do nieba wszystkim ludziom.

 

Dyrektor Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego Marcin Adamczewski ocenił, że jest to wielki dar dla jego placówki. „Mamy w planach również pozyskanie kompletu szat z tej właśnie pracowni, która ubierała papieża przez ok. 10 lat” - poinformował. Dodał, że kapa jest jedynie pretekstem do tego, by "słuchać słów, które Jan Paweł II powiedział, kiedy w 1999 r. otwierał Święte Drzwi". "Będziemy też przypominać, w jaki sposób papież wcześniej, przez ok. 9 lat, czy przez cały swój pontyfikat, wprowadzał Kościół w trzecie tysiąclecie. A także, co mówił do nas, Polaków" - zaznaczył. Wyjaśnił, że szata będzie "punktem końcowym" ekspozycji Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, który umożliwi refleksję nad pontyfikatem Jana Pawła II.

 

Kapa ta to pod wieloma względami unikatowy projekt artystyczny. Szata została doskonale zaprojektowana z uwzględnieniem zasad obowiązujących przy tworzeniu strojów liturgicznych, lecz przy jej wykonaniu wykorzystano niepowtarzalny materiał, który mimo imponujących rozmiarów kapy, zapewnia lekkość i zachwyca pod względem estetycznym. Jest to tkanina, przy której powstaniu wykorzystano najnowsze pomysły technologiczne, współcześnie stosowane w przemyśle kosmicznym. Całość została ręcznie wykonana na specjalne zamówienie we włoskiej pracowni. Jest to Atelier X Regio z Wenecji, które projektuje i szyje szaty liturgiczne dla hierarchów Kościoła. W atelier pracują nie tylko projektanci i krawcy, ale również teologowie. Każdy symbol umieszczony na szatach liturgicznych ma więc głęboką wymowę liturgiczną. Nazwa pracowni „Decima Regio”, czyli w wolnym tłumaczeniu „Dziesiąte Królestwo” to rzymska nazwa historyczna regionu północnych Włoch. Atelier powstało w 1987 roku, a kilka lat później zostało zaproszone przez Ceremoniarza Papieskiego, Arcybiskupa Piero Mariniego do Watykanu, by projektować i szyć szaty liturgiczne dla Jana Pawła II. Atelier ubierało Jana Pawła II przez ostatnie 10 lat jego pontyfikatu. Zaprojektowało i uszyło dla Jana Pawła II 38 szat liturgicznych, które były użyte podczas 130 uroczystości.

 

MuzeumJPIIiPW/PAP